Verdien geld met je website – de basics

December 28th, 2009

Je hebt een website, ontstaan uit bijvoorbeeld een hobby, en je wilt er geld mee gaan verdienen. De vraag is dan, hoe pak je zoiets aan? Omdat op andere blogs nogal vaak de basics worden overgeslagen en er vaak van een bepaald standaard niveau wordt uitgegaan leek het mij een leuk idee om hier wat meer informatie te geven over hoe je zoiets aanpakt. Als uitgangspunt neem ik alleen basis HTML kennis.

Ik neem als voorbeeld even een website die over huisdieren gaat. Het is een website waar je informatie over opvoeding, voedsel, uitlaten en accessoires zoals kooien, kleding en halskettingen kunt vinden. Er zijn links te vinden naar dierenspeciaalzaken en andere websites die gerelateerd zijn aan het onderwerp huisdieren.

Je moet je nu als eigenaar van zo’n website gaan bedenken: op wat voor manier kan ik geld gaan verdienen met mijn website. Er zijn een aantal vormen van “geld verdienen op websites” te onderscheiden.

  • Advertenties op je website zetten (bannering)
  • Linken naar websites die producten verkopen (affiliate)
  • Eigen producten verkopen
  • Nieuwsbrieven sturen met advertenties

Geld verdienen met advertenties

Bij het plaatsen van advertenties op je website zul je vaak de termen CPM, CPC, CPA, CPL etc. tegenkomen. Dit zijn kreten die wat vertellen over de manier waarop je geld verdient.

  • CPM = Kosten/opbrengsten per 1000 vertoningen van de advertentie
  • CPC = Kosten/opbrengsten per klik (iedere keer dat iemand op de advertentie klikt krijg je een deel van de inkomsten)
  • CPA = Kosten/opbrengsten per actie (bijvoorbeeld lead generatie of genereren van aankopen)
  • CPL = Kosten/opbrengsten per lead (per aangebracht lid of per opgegeven e-mailadres bij bijvoorbeeld nieuwsbrieven)

Dit zijn de belangrijkste termen die je tegen zult komen m.b.t. het plaatsen van advertenties. Je zou nog dingen kunnen tegenkomen zoals eCPC, eCPM en CTR. Dit zijn termen die de effectiviteit meten van jouw website.

  • eCPC = Effectieve kosten/opbrengsten per klik (verdien je met 1000 kliks .100,- dan is je eCPC .,10)
  • eCPM = Effectieve kosten/opbrengsten per 1000 vertoningen van de advertenties. (Dus als je .50,- hebt verdiend met 10.000 paginavertoningen/bannervertoningen dan je is eCPM 50/10=5)
  • CTR = Het aantal keer dat er op een advertentie wordt geklikt gedeeld door het aantal vertoningen.

Google Adsense Is de grootste aanbieder van, het doormiddel van advertenties plaatsen, geld verdienen op je website. Adsense betaald uit per klik. Het bedrag dat je per klik krijgt is afhankelijk van de adverteerders die je op jouw website krijgt. Adsense maakt zelf een keuze welke advertenties ze plaatsen op jouw website. Het enige wat jij moet doen is een HTML code plakken in de webpagina’s waar jij advertenties wilt laten zien.

Aanmelden is gratis. Het duurt even voor je website is goedgekeurd door de medewerkers van Google. Zodra je website is goedgekeurd kun je aan de slag. Je selecteert de formaten en kleurenschema’s die passen binnen de layout van jouw website. Adsense zorgt ervoor dat je na het selecteren een code krijgt die je rechtstreeks in je code kunt plakken. Na 10 minuten is de advertentie actief en kun je beginnen met geld verdienen! Klik alleen niet zelf op de advertenties, dat wordt gezien als fraude en zal zwaar bestraft worden!

Linken naar websites die producten/diensten verkopen

De tweede soort die valt te onderscheiden is het zogenaamde affiliate marketing. Affiliate marketing is eigenlijk een soort verwijs service. Je wordt betaald voor de bezoekers die je vanaf jouw website doorstuurt en die vervolgens op de doorgestuurde pagina’s een artikel of dienst aanschaffen. Uitbetaling geschied of doormiddel van een % van de omzet die via jouw website is gekomen, of een standaard tarief per sale of lead. Een netwerk dat dit aanbied is bijvoorbeeld M4N. M4N is een affiliate network waar allerlei adverteerders op aangesloten zijn. Jij kan zelf kiezen welke adverteerders het beste bij jouw website/doelgroep passen en die kun je op je website laten verschijnen. Aanmelden is gratis en je kan meteen een 1e bedrag van .30,- verdienen als je je inschrijft.

Zoals bij AdWords wordt ook hier een code voor je gemaakt die je in de code van je website kunt plakken. Echter is het hier zo dat je zelf een keuze maakt uit welke adverteerders. Je kan die adverteerders laten rouleren, met dezelfde code.

Zelf producten verkopen

In het geval van de dierenwebsite zou je er voor kunnen kiezen om zelf een webshop toe te voegen aan je website. Het zelf toevoegen van een webshop moet niet onderschat worden en raad ik alleen aan zelf te doen wanneer je meer verstand hebt van alleen HTML. De look ‘n feel moet namelijk hetzelfde zijn als die van je website, want dat zijn bezoekers gewend. Daarnaast is het zo dat tegenwoordig bijna iedereen een webshop opstart en dat, als je jezelf nog wilt onderscheiden in de markt, je de webshop moeten laten maken door een professionele partij.

Om je toch een beetje op gang te helpen, want van zelf doen leer je toch het meest (én kost op de korte termijn het minst), hier een aantal tips.

Er zijn een aantal webshop programma’s die volledig gratis zijn. Je hebt alleen wat ruimte nodig op de server waar je website is gehost, PHP of ASP-ondersteuning en vaak een SQL database. PHP en ASP zijn programmeertalen. SQL is een databaseprogramma dat de gegevens van al de artikelen en klantgegevens voor je bijhoudt. Een soort electronische kaartenbak.

Voorbeelden van de gratis webshopprogramma’s zijn:

osCommerce en Magento. Het wordt veelal door de gebruikers zelf (verder) ontwikkeld. Het voordeel is, is dat er een hele community omheen is gevormd die zorgt voor meer functies en het oplossen van bestaande problemen. Zo worden er ook gratis iDeal betalingskoppelingen aangeboden die je zo kan downloaden. Het is echter een tijdrovende onderneming om het allemaal zelf uit te zoeken. Als je echt van plan bent een webshop te openen en je hebt er de tijd voor om vele uurtjes te lezen en dingen uit te proberen dan zou ik vooral zeggen: doen! Wil je graag op korte termijn een webshop die werkt zonder gedoe: schakel een profesional in.

Geld verdienen met nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven worden nog altijd veel gebruikt om nieuws of andere bijzonderheden onder de aandacht te brengen van je bezoekers. Als je zelf nog geen nieuwsbrief hebt en je wel regelmatig nieuwe dingen kunt laten zien aan je gebruiker, is het een mooie manier om wat extra te verdienen met je website. Je hebt hiervoor een nieuwsbrief-script nodig die je zelf gratis ergens kunt downloaden. De aan- en afmeld code plak je in de code van je website en zo kun je beginnen met het werven van leden die de nieuwsbrief willen ontvangen. Wanneer je eenmaal een bepaald aantal leden hebt die je wekelijks/maandelijks etc. een nieuwsbrief stuurt, kun je contact gaan opnemen met adverteerders. In het geval van de huisdieren website uit het voorbeeld zou de webmaster contact kunnen opnemen met (als dat niet zelf wordt aangeboden) webshops die artikelen voor huisdieren verkopen. Je zou in je nieuwsbrief wat kunnen vertellen over een nieuw soort accessoire en er een link in kunnen verwerken naar de webshop die dit artikel aanbiedt. Je kunt dan afspreken of je wordt betaald op basis van de grote van je ledenbestand, het aantal keer dat er op de link wordt geklikt of het aantal keren dat er een artikel wordt besteld. Zo combineer je de eerder genoemde kreten (CPM, CPC, CPL) weer met je nieuwsbrief activiteiten.

Succes! In een later stadium zal ik wat dieper ingaan op de verschillende onderdelen.

Optimaliseer een website voor zoekmachines – de basics (2)

December 28th, 2009

Eerder schreef ik al over de basics van zoekmachine optimalisatie. Deze post gaat een niveau hoger en neemt je mee in het zetten van de volgende stap om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Als je een echte beginner bent raad ik je aan om eerst die post nog een keer door te nemen, om vervolgens hier verder te lezen.

In deze post ga ik het vooral hebben over het verder (technisch) optimaliseren van een website. Het schrijven van content voor zoekmachines is weer een heel ander vak en dat zal ik op een ander tijdstip behandelen.

META tags

Ik had het er ook al over in de vorige post, maar ik wil er graag nog even op terugkomen omdat ik nog steeds vaak zie dat dit niet goed gaat. Het gebruik van de meta description tag is en blijft een hele belangrijke bij zoekmachine optimalisatie. Als je de description tag namelijk niet invult, dan gaan de zoekmachines zelf bepalen wat ze onder de url van je website als beschrijving nemen. (Ze kiezen een stuk tekst, die te maken heeft met de keywords waarop gezocht is) Alleen het vervelende van het feit dat je de zoekmachines de keuze laat maken, is dat je er geen invloed op kunt uitoefenen. Het kan dus een deel van de tekst zijn waar eigenlijk geen nuttige informatie, of geen call-to-action in staat! Sonde dus. Gebruik daarom altijd de description tag en vul deze in met relevante informatie. Zet er dus geen woorden in die niet op de pagina voorkomen, zoekmachines zullen daardoor de description negatief gaan beoordelen en alsnog zelf een stuk tekst nemen. Verzin een omschrijvende, maar overtuigende tekst die niet langer is dan 30 woorden.

Een tweede ding wat belangrijk is voor description tags (en overigens ook voor H1’s en Titles) is het gebruik van woorden. Een titel zou kunnen zijn: “NaamVanBedrijf – Hier vindt u informatie over NaamVanProduct”. Probleem wordt hierbij dat wanneer mensen op je bedrijfsnaam zoeken, je toch wel zullen vinden én dat de echte interessante informatie pas achteraan de title staat. De naam van het product of dienst, iets waar veel meer mensen op zoeken. Beter zou zijn: “Informatie over NaamVanproduct, uitgebreide reviews over OnderdeelVanProduct bij NaamVanBedrijf. Zoekmachines geven namelijk meer waarden aan de woorden die eerder in de zin (title/H1/description) voorkomen. Zorg er dan ook voor dat de belangrijkste keywords vooraan staan!

Houd de broncode schoon

Iedereen heeft javascript of andere scripts in zijn of haar code zitten. Zorg er alleen voor dat de javascript code zelf, niet direct in je pagina wordt geplakt, maar in een extern bestand staat. Je zorgt er op die manier voor dat de zoekmachines sneller de echte content tegenkomen tijdens het scannen van je pagina. Bezoekers zien die codes niet, maar zoekmachines absoluut wel. Daarbij zullen je pagina’s sneller geïndexeerd worden en daardoor zal de waarde die zoekmachines toekennen aan je pagina’s stijgen.

Plak dus de code in een extern bestand, hernoem het naar bestandsnaam.js en verwijs er naar in je broncode: <script type=”text/javascript” src=”bestand.js”></script>. Hierdoor vormt je code geen belemmering voor de zoekmachines.

Zeg wat met je links

Klik hier, lees meer, etc. Allemaal namen die gebruikt worden voor interne (en externe links). Maar wat zegt zo’n link nou over de inhoud van de pagina waar het naar toe linkt? Helemaal NIETS! Zorg er daarom dus voor dat je je links een naam geeft die iets zegt over de pagina waar het naar linkt. Ik zou dus moeten linken naar deze pagina met de naam: optimaliseer een website voor zoekmachines. Zo weten zoekmachines beter waar de inhoud van de pagina over gaat en zullen ze extra waarden toekennen aan die zoekwoorden waarmee wordt doorgelinkt.

Succes!

Search engine optimization – Hogere pagerank krijgen

December 28th, 2009

Er is al veel over geschreven, maar wat is nou de bottom-line? Welke stappen moet ik als webmaster nemen om een website beter te laten ranken bij de zoekmachines?

Vroeger kon je nog met veel backlinks een betere pagerank krijgen. Tegenwoordig let Google een stuk beter op wat nu die waarde van die backlinks vertegenwoordigen.

  • Is het een one-way of two-way link? (Wordt er dus terug gelinkt ja/nee?)
  • Heeft de content met elkaar te maken, of zijn het totaal verschillende websites?
  • Wat voor waarde heeft de site die naar je linkt? Staat daar veel goede content?
  • Staat de link ergens bij de (belangrijke) content, of is die link ergens verstopt op een linkpagina?
  • Hoe lang bestaat de website al die naar je linkt?
  • Hoeveel links staan er op die site? Is jouw link een van de weinige, of een van de vele?
  • Etc…

Bottom-line: things change. Het gaat niet meer zozeer over kwantiteit, maar over kwaliteit. Iedereen heeft wel een linkje hier en een linkje daar op een linksite. Alleen niet iedereen krijgt een link naar zijn website op sites die zelf een hoge kwaliteit website hebben opgebouwd.

Zorg dus voor voldoende kwalitatief goede content. Unieke dingen die op weinig plekken op internet te vinden zijn. Ontwikkel een nichewebsite of een niche gedeelte op je website, waar content op staat die te maken heeft met de belangrijkste kenmerken van je website. Niet zo’n suffe webdesign site zoals die van mij, maar een website waar content op staat die écht relevant is. Dat probeer ik namelijk doormiddel van deze blog voor elkaar te krijgen! Meer echte content waar mensen wat aan hebben.

Helaas geen rocketscience, maar dat betekent niet dat het eenvoudig is je Pagerank te pimpen omdat het niet meer een kwestie is van linkjes verzamelen. Content is king, zorg voor goede content en Google zorgt voor goede Pagerank.

Verdien geld met je website – pre basic

December 28th, 2009

Voordat je geld met een website kunt verdienen, moet je natuurlijk wel een website hebben. Deze blogpost gaat over het opzetten van een nieuwe pagina, waar je uiteindelijk geld mee kunt verdienen.

Op dit moment is er op internet gebied een trend gaande. Aggregation in het Engels. Oftewel: verzamaluh! Je ziet tegenwoordig steeds meer websites ontstaan die bepaalde informatie bij elkaar verzamelen. Doordat ze over 1 onderwerp enorm veel informatie hebben verzameld, of over een heleboel onderwerpen heel weinig informatie hebben verzameld, ontstaat er een bepaalde waarde voor een bezoeker. De startpagina’s zijn daar een mooi voorbeeld van. Startpagina’s zijn helaas eerder web 0.1 dan web 2.0. Startpagina’s worden weliswaar nog veel gebruikt door beginnende internetters, maar (ik) als ervaring gebruiker kom daar zelden of nooit. De zoekmachines werken tegenwoordig zo goed, dat je direct uitkomt waar je wilt zijn. Daarbij is het zo dat er op een startpagina vaak erg veel links staan naar websites over bijvoorbeeld het onderwerp geld, of lenen. Maar dat de content die die startpagina biedt eigenlijk maar bar en bar weinig is. Er staan alleen maar links op en geen uitleg over leningen of hypotheken.

Startpagina’s zijn eigenlijk alleen interessant als je een eigen website hebt. Je wilt dan namelijk zoveel mogelijk stemmen verzamelen voor jouw website en dat doe je door jouw website aan te melden bij relevante startpagina’s.

Maar nu weer verder over aggregation. Daar begon dit namelijk mee. Als je nu nog een verzamelwebsite wilt opstellen, dan moet er dat een zijn mét content en niet alleen linkjes naar websites toe. Het is dus belangrijk een website op te starten waarbij je én veel goede unieke content hebt én (als je er geld mee wilt verdienen) een onderwerp kiest waar tradtioneel veel marge op zit. Je kunt dan denken aan vacatures, trainingen en opleidingen, (speciale) vakanties, etc. Doordat de marge op die producten of diensen erg groot is, is het interessant om als aanbieder van dat soort producten jou als eigenaar van de aggregation website een bepaalde fee te betalen als er iemand via jou zich aanmeld bij die aanbieder.

Een aanbieder heeft het nadeel dat ze vaak maar een beperkt aantal dingen aanbieden in een bepaalde categorie. Jij als aggregator kunt daar mooi gebruik van maken. Zorg er voor dat je meer dingen in dezelfde categorie kunt aanbieden inclusief!! content en je zult beter gevonden worden in de zoekmachines. Begin met zoveel mogelijk gratis te doen… Vul je website met zoveel mogelijk content, zo wordt je vanzelf goed vindbaar in zoekmachines. Wanneer je website eenmaal bezoekers heeft, neem je contact op met de aanbieders waar jij de content van op je website hebt. Je hebt nu wat te bieden: bezoekers. Zorg ervoor dat die bezoekers zich via jou bij de aanbieder kunnen aanmelden. De meter kan nu beginnen lopen. Je kunt beginnen met geld verdienen met je website!

Succes!

Website optimalisatie voor zoekmachines – de basics

December 28th, 2009

Het is waarschijnlijk al tientallen keren geschreven, maar het is lang geleden dat ik de basics nog een keer ergens ben tegen gekomen. Vooral voor beginnende SEO specialisten is dit natuurlijk een interessant onderwerp, vandaar dat ik deze blogpost er aan wijd. Dit is de fundering van je SEO en dat blijft natuurlijk het allerbelangrijkst.

De belangrijkste dingen voor zoekmachine optimalisatie zijn, het gebruik van:

  • <title> tags
  • <meta> tags
  • <H1><H2> etc. tags
  • Bold, italic en underline
  • sitemaps
  • robot.txt file
  • <alt> image tags

<title> tags

Hoe minder woorden je in je <title> stopt des te beter. 2 woorden is ideaal, daar geven de zoekmachines de meeste waarde aan. Het eerste woord is het belangrijkste, elk volgende woord wordt als minder belangrijk gezien. Stop nooit de url van je site in de <title>, daar wordt namelijk niet op gezocht.

<meta> tags

Meta tags zie ik toch nog steeds te vaak als ondergeschoven kindje gezien worden. De belangrijkste die op iedere pagina toch moeten staan zijn:

<meta name=”description” content=”Basics van zoekmachine optimalisatie”> en
<meta name=”keywords” content=”de basics, zoekmachine optimalisatie”>.

De description komt onder de titel van je pagina te staan bij de zoekresultaten en wordt vaak gelezen door zoekers. De keywords zeggen de zoekmachines wat over de inhoud en moeten dus ook voorkomen in de inhoud van je pagina. Hierdoor wordt je pagina relevanter. Verder kun je nog denken aan <author> meta tags en <robots> meta tags.

<H1> <H2> etc. tags

Om de belangrijke (relevante) zaken in je webpagina ook duidelijk te maken voor zoekmachines kun je gebruik maken van de <H1> en <H2> tags. Als je niet wilt dat de lettergroottes veranderen, dan kun je dat natuurlijk in je stylesheet veranderen, zodat het meer een geheel wordt, ipv eruit springen woorden.

Bold, italic en underline

Eigenlijk hetzelfde als bovenstaande. Wees er alleen spaarzaam mee. Het wordt nogal onoverzichtelijk als je alle drie op dezelfde pagina gaat gebruiken. Je kunt er makkelijk meer kwaad dan goed mee doen.

Sitemaps

Je zou zeggen dat de zoekmachines gewoon de links volgen die op je website en dat is ook zo. Tóch is het belangrijk om alsnog een sitemap bij de zoekmachines te submitten. Zo wordt het nog logischer/vanzelfsprekender hoe je website loopt en zal je website nog beter geïndexeerd worden.

Robots.txt file

In de robots.txt file geef je op welke zoekmachines op welke plekken mogen zoeken in je mappen, of beter gezegd, welke niet. Dit kun je aangeven als volgt:

[Robots.txt]
User-agent: *
Disallow:

In bovenstaande Robots.txt zeg je tegen al de zoekmachines dat ze in alle mappen mogen crawlen. Wil je dat alle zoekmachines in geen enkele map mogen crawlen dan zet je een / achter Disallow:.

<alt> image tags

Als laatste de alt tags. Als je een afbeelding op je website hebt dan kunnen zoekmachines daar eigenlijk niet over zeggen of die afbeelding relevant is voor de website en waar die afbeelding over gaat. Om dat probleem op te lossen geef je een alt tekst mee en laat je op die manier aan de zoekmachines zien wat de afbeelding voor moet stellen. Als volgt: <img src=”” alt=”uitleg over plaatje”>

Succes met het (verder) optimaliseren van websites!